۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۶ مهر
پست الکترونیک نقشه سایت انگلیسی
راهنماي تدوين PDP
تاریخ به روزرسانی: 1393/04/05

راهنماي تدوين PDP

برنامه توسعه فردي فرآيند ي مستمر براي ارزيابي نيازهاي آموزشي و برنامه ريزي براي دست  يافتن به آن نيازهاست. اين فرآيند توسط سيستمي كه به طور منظم فرآيند يادگيري را ارزيابي ميكند پشتيباني شده و ميزان پيشرفت و برنامه هاي آتي را طرح ريزي مي كند.

وجود برنامه توسعه فردي از الزامات نظام اعتبار بخشي و همچنين از مصاديق اجراي برنامه حاكميت باليني در بيمارستان ها مي باشدودر همين راستا تكميل فرم PDP براي كليه پرسنل پرستاري دستياران تخصصي- كادر پزشكي غير دستيار و ساير كاركنان در بيمارستان الزامي مي گردد. اطلاعات مذكور در قالب دو فرم PDP فرد و بخش تكميل مي گردد كه  فرم بخش در واقع جمع بندي اطلاعات      فرم هاي PDP افراد شاغل در آن بخش است . در تكميل فرم هاي مذكور توجه به نكات ذيل توصيه ميگرد:

1-مبناي تعيين نياز آموزشي افراد مي تواند يكي از 4 گروه زير باشد:

گروه اول- مسئوليت/ شرح وظايف/ نياز فرد

گروه دوم-نتايج آزمون هاي صلاحيت و توانمندي دوره اي

گروه سوم-الزامات سازماني كه خود شامل دو زير گروه مي باشد:

1-آموزش هاي همگاني سالانه: اين آموزشها براي گروههاي پزشكي و پرستاري شامل 12 دوره و براي ديگران شامل 10 دوره اجباري مي باشد كه بر اساس سنجه هاي اعتبار سنجي بايد ساليانه انجام پذيرد.

2-آموزش هايي كه  در راستاي برنامه استراتژيك بهبود كيفيت تحليل شاخص ها و  نتايج نظام گزارش خطا بايدتدوين گردد.

گروه چهارم- دوره  هاي باز آموزي مدون و غير مدون: طي دوره هاي مدون صرفاً جهت افرادي كه مشمول اين آموزش ها مي شوند لحاظ مي گردد.

2-نوع دوره ها:

پاسخگويي به نيازهاي آموزشي مي بايست در قالب دوره هاي مهارتي و تئوري انجام پذيرد كه مطابق استاندارد هاي موجود حداقل 3/1 دوره ها بايد مهارتي باشد.

3- روش پاسخ به نياز هاي آموزشي:

 رفع نياز آموزشي افراد ممكن است  به يكي از روش هاي زير باشد:

1-آموزش چهره به چهره

2-كلاس هاي آموزشي داخل بخش يا بيمارستان و خارج از بيمارستان

3-آموزشهاي غير حضوري و دوره هاي مجازي

4-مطالعه جزوات آموزشي-مقالات- رفرنس ها- پمفلت ها و ....

 

توضيح: بديهي است اولويت و اثربخشي دوره هاي آموزشي كه به شيوه آموزش چهره به چهره و دوره هاي حضوري برگزار مي گردد به مراتب بيشتر از ساير روش ها مي باشد.

 

4- نتيجه ارزيابي:

درصورت برگزاري آزمون به دنبال اجراي يك برنامه آموزشي مي بايست  نمره آزمون فرد به عنوان نتيجه ارزيابي در فرم PDP وي ثبت گردد، همچنين ميزان دستيابي به هدف در قالب يكي از سه گزينه خوب-متوسط وضعيف مشخص مي گردد و در صورت عدم دستيابي  به اهداف مداخلات انجام شده به صورت مختصر شرح داده مي شود.

5-شاخص ( كه در گزارش جمع بندي بخش ذكر ميشود) و مي تواند شامل موارد زير باشد:

           

 

                   تعداد دوره هاي آموزشي اجرا شده

            100 ×---------------------- = درصد اجراي دوره هاي آموزشي برنامه ريزي شده

                        تعداد كل دوره هاي آموزشي

 

                     تعداد دوره هاي آموزشي  مهارتي اجرا شده

            100 ×--------------------- = درصد دوره هاي آموزشي مهارتي

                        تعداد كل دوره هاي آموزشي

 

                 تعداد پاسخگويي به نياز آموزشي به يك روش شاخص

            100 ×------------------------ = درصد اجراي دوره هاي آموزشي به يك روش خاص

                        تعداد كل دوره هاي آموزشي

 

                تعداد دوره هاي آموزشي در يك فصل از سال

            100 ×------------------------- = درصد اجراي دوره هاي آموزشي در يك فصل

                        تعداد كل دوره هاي آموزشي

 

توضيح : مسئول هر بخش علاوه بر تكميل فرم هاي PDP بخش به صورت ساليانه بايد در فواصل سه ماهه گزارشي از اجراي برنامه هاي آموزشي سه ماه گذشته تهيه و به مسئول آموزش و مسئول دفتر بهبود كيفيت بيمارستان ارائه دهد ،بديهي است در تهيه اين گزارش استفاده از  شاخص هاي ارزيابي كه در بالا اشاره شد ضروري  مي باشد.

تعداد بازدید: 1841
امتیازدهی
میانگین امتیازها:1 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
خراسان جنوبی-خیابان آیت الله طالقانی، بیمارستان امام رضا(ع)
تلفن:32222300-056      دورنگار:                کدپستی     E-mail: [@]bums.ac.ir
ورود اعضاء
خروج
Powered by DorsaPortal