چشم انداز

با توجه به افزایش رشته ها و مقاطع تحصیلی در دانشگاه، رشد روزافزون تعداد دانشجویان و سایر کاربران کتابخانه و گسترش فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی در تمامی زمینه ها و نیز توسعه دامنه همکاری های بین کتابخانه ای، ایجاد تحول در امکانات، خدمات و فضای کتابخانه، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. لذا کتابخانه بیمارستان مصمم است تا با بهره گیری از اصول علم اطلاع رسانی و فناوری های نوین و با رشد امکانات و خدمات خود و ایجاد محیطی مناسب، ضمن توسعه خدمات به کاربران و جلب رضایت آنان، روند بهبود مستمر خدمات و امکانات کتابخانه را تحقق بخشیده و نسبت به تأمین منابع و اطلاعات مورد نیاز مراجعین به طور مؤثر اقدام نماید.

بیانیه رسالت

کتابخانه بیمارستان امام رضا (ع) در راستای پیشبرد اهداف و برنامه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه با بهره گیری از حمایت های این بیمارستان و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به ارائه خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی می پردازد. این کتابخانه وظیفه دارد نسبت به شناسایی و تأمین نیازهای اساتید، دانشجویان و پرسنل تلاش نموده و از طریق توسعه و استاندارد سازی خدمات و امکانات خود، بستر و محیط مناسب را برای کاربران فراهم آورد. همچنین کتابخانه وظیفه خود می داند که از تلاشها و برنامه های دانشگاه در زمینه ارتقای فرهنگ سلامت جامعه حمایت نموده و در این زمینه مشارکت‌ فعال داشته باشد.

مأموریت

کتابخانه بیمارستان امام رضا (ع) در راستای اهداف پژوهشی، آموزشی، بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و به منظور فرآهم کردن دسترسی به منابع اطلاعاتی مورد نیاز اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان فعالیت می کند و خود را ملزم می داند مجموعه ای از منابع اطلاعاتی مناسب در موضوعات علوم پزشکی و حوزه های وابسته را انتخاب، فراهم، سازماندهی و حفاظت کند تا پشتیبان برنامه های تحقیقاتی، آموزشی، بهداشتی و درمانی و ارتقای سلامت جامعه باشد و محیطی آرام همراه با دسترسی آسان به اطلاعات و خدمات کتابخانه ای باکیفیت را برای اساتید، دانشجویان و کارکنان، فراهم و فرهنگ مطالعه را ترویج نماید.

برنامه های راهبردی کتابخانه

ü صرفه جویی در وقت کاربران کتابخانه و تکریم ارباب رجوع

ü بهره گیری از فناوری های نوین و شیوه های خلاق و کارآمد در ارائه خدمات کتابخانه

ü سهولت و دستیابی به منابع کتابخانه با صرف کمترین زمان و هزینه برای کاربران

ü احترام به حقوق کاربران کتابخانه و سایر گیرندگان خدمت

ü تلاش در جهت رشد علمی، آموزشی جامعه استفاده کنندگان

ü رعایت اخلاق حرفه ای در محیط کار و ارائه خدمات کتابخانه ای به شکل عادلانه، بهینه و کارآمد

ü تهیه اطلاعات آماری روزآمد، دقیق و قابل اعتماد

ü بهره وری و بهبود فرآیندهای کتابخانه

نیازهای کاربران

کتابخانه بیمارستان به طور منظم اطلاعات مورد نیاز کاربران و ذینفعان را شناسایی، ارزیابی و تجزیه و تحلیل می کند، تا در نتیجه منابع و خدمات مؤثری را متناسب با نیازهای آنان فراهم آورد و کیفیت خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی توسعه پیدا کند.

شناسایی، ارزیابی و تجزیه و تحلیل نیاز کاربران کتابخانه

کتابخانه از روشهای ذیل به منظور شناسایی نیازهای کاربران استفاده می کند:

ü درخواست های شفاهی اعضا هنگام مراجعه به کتابخانه

ü درخواست از مدیرگروه های آموزشی بخش های بیمارستان برای تعیین کتب درخواستی و مورد نیازشان

ü درخواست از دفتر پرستاری بیمارستان برای تعیین کتب درخواستی و مورد نیازشان

ü درخواست از کارکنان بیمارستان برای تعیین کتب درخواستی و مورد نیازشان

ü جستجو در عناوین جدید انتشارات پزشکی و پیراپزشکی به منظور شناسایی عناوین جدید

تجزیه و تحلیل نیاز کاربران

لیست کتب درخواستی بررسی می شود و با توجه به بودجه و اولویت بندی منابع، لیست کتب درخواستی تهیه می شود.

 

برنامه عملیاتی کتابخانه

ردیف

عنوان برنامه

عنوان فعالیت

مسئول پیگیری

تاریخ شروع

تاریخ پایان

پایش

1

توسعه و روزامدسازی مجموعه منابع کتابخانه بیمارستان

-نیازسنجی از جامعه هدف کتابخانه

-بررسی درخواست های خرید منابع و تطبیق آنها با نرم افزار مدیریت کتابخانه جهت جلوگیری از خریدهای تکراری غیر ضروری

-ارسال لیست نهایی درخواست های اساتید، دانشجویان، پرسنل به کتابخانه مرکزی دانشگاه جهت تهیه منابع

-تهیه منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی و فهرست نویسی آنها توسط کتابخانه مرکزی و ارسال آنها به کتابخانه

-وجین منابع

- صحافی منابع

مسئول کتابخانه

1403/01/05

1403/12/28

مستندات

2

توسعه خدمات اطلاع رسانی پزشکی

- ارتقا و روزآمد سازی وب سایت کتابخانه

- افزایش خدمات الکترونیک به منظور بهره وری و کاهش هزینه ها

مسئول کتابخانه

1403/01/15

1403/12/28

مشاهده

3

توسعه امکانات، تجهیزات و فضای فیزیکی کتابخانه

اختصاص تهویه مناسب و سیستم گرمایشی و سرمایشی مطبوع جهت ایجاد محیطی مناسب

مسئول کتابخانه

1403/01/15

1403/12/28

مشاهده

4

آموزش مراجعین

مشاوره و راهنمایی مراجعین کتابخانه در یافتن منابع چاپی در کتابخانه و همچنین استفاده از منابع آنلاین از جمله پایگاههای اطلاعاتی و ...

مسئول کتابخانه

1403/01/15

1403/12/28

 
کپی لینک کوتاه :